اقتصاد دایره ای: ایجاد اعتماد از طریق ارزیابی انطباق

رویه های اقتصادی باید تغییر کند. پیامدهای زیست محیطی و اجتماعی استراتژی های رشد ناپایدار به طور فزاینده ای آشکار می شود. اقتصاد دایره ای راهی برای مقابله با بحران آب و هوا، تقویت ظرفیت سازگاری ما و ایجاد جامعه پایدارتر و انعطاف پذیرتر ارائه می دهد. استانداردها و ارزیابی انطباق بخشی از راه حل هستند.

فهرست مطالب
ابزارهایی برای اقتصاد جهانی در حال تغییر: استانداردها و ارزیابی انطباق
اقتصاد دایره ای چیست؟
ارزیابی انطباق و جعبه ابزار CASCO
چگونه فعالیت‌های ارزیابی انطباق (مانند آزمایش، بازرسی، اعتبارسنجی، راستی‌آزمایی، صدور گواهینامه) اعتماد را در اقتصاد دایره‌ای ایجاد می‌کند.
چالش ها و راه حل ها – مثال های عملی
اقتصاد دایره ای نیاز به منابع استخراج شده از طبیعت را کاهش می دهد زیرا تضمین می کند که محصولات تا آنجا که ممکن است مجددا استفاده می شوند و مواد بازیافت می شوند. منابع و انرژی دیگر هدر نمی روند زیرا محصولات جانبی ناخواسته یک فرآیند اقتصادی در جریانی بی پایان به دیگری بازگردانده می شوند.

وقتی محصولات از فردی به فرد دیگر منتقل می‌شوند و مواد مصرف‌شده دوباره وارد زنجیره ارزش می‌شوند، مصرف‌کنندگان و شرکت‌ها به اطمینان خاطر نیاز دارند: آیا کالاها هنوز سالم و آسیب‌نخورده هستند؟ آیا آنها برای ماندگاری طراحی شده اند؟

اینجاست که استانداردها و ابزارهای ISO برای ارزیابی انطباق وارد می‌شوند. در حالی که استانداردهای پایداری الزامات را مطابق با اصول اقتصاد دایره‌ای، مانند دوام، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت ارتقا یا تعمیرپذیری تعریف می‌کنند، ارزیابی انطباق ابزارهایی را برای نشان دادن برآورده شدن این الزامات ارائه می‌دهد.

استانداردهای ارزیابی انطباق، به اصطلاح جعبه ابزار CASCO، ابزارهای شناخته شده بین المللی را برای اطمینان از ارزیابی انطباق شایسته، سازگار و قابل اعتماد ارائه می دهد.

ابزارهایی برای اقتصاد جهانی در حال تغییر: استانداردها و ارزیابی انطباق
کمتر کسی می توانست پیش بینی کند که جهان در چند دهه چقدر تغییر کرده است. با گسترش قرن بیست و یکم، ما با مجموعه ای پیچیده از روندهای اجتماعی، زیست محیطی، بازار و تکنولوژی سر و کار داریم.

در مواجهه با بلاتکلیفی مداوم، چگونه کسب و کارها و دولت ها می توانند خود را تطبیق دهند و رشد کنند؟ استانداردها و ارزیابی انطباق بخشی از راه حل را در حل چالش های ترسناک امروزی ارائه می دهند.

تقریباً تمام بخش‌ها و صنایع به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم تحت تأثیر تأثیرات تغییرات آب و هوایی قرار دارند. اعلامیه لندن که در سپتامبر 2021 به تصویب رسید، تعهد ISO به اقدامات آب و هوایی را تعریف می کند. مجموعه استانداردهای ISO به سازمان ها کمک می کند تا تأثیرات تغییر آب و هوا را ارزیابی کنند و برنامه هایی را برای اقدامات مؤثر در نظر بگیرند.

اقتصاد دایره ای در قلب اقدامات اقلیمی نهفته است. الگوهای ناپایدار تولید و مصرف امروزی باعث تخریب محیط زیست، کاهش منابع و اتلاف می شود و در عین حال نابرابری ها را در بین کشورها تشدید می کند. نیاز فوری به حرکت به سمت یک مدل دایره‌ای‌تر وجود دارد که اقتصاد را حول اصول طراحی از بین بردن زباله و آلودگی، و استفاده از محصولات و مواد تا زمانی که ممکن است دوباره تعریف کند.

استانداردهای پایداری، با تمرکز خاص بر اقتصاد دایره ای، در سطح کشور و جهانی توسط تعدادی از سازمان ها از جمله ISO، از طریق کمیته فنی ISO/TC 323 در حال توسعه است.

تلاش‌هایی برای استانداردهای طراحی زیست‌محیطی که مصرف پایدار مواد، انرژی و سایر منابع را در تمام مراحل فرآیند توسعه محصول در نظر می‌گیرد، در حال انجام است. با ارائه مجموعه ای جامع از اصول، این موارد به عوامل محیطی مانند مصرف منابع و انرژی، انتشار در هوا، آب و خاک، و همچنین آلودگی های ناشی از صدا، ارتعاش، تشعشع، میدان های الکترومغناطیسی و سایر اثرات فیزیکی می پردازد.

سایر زمینه های تمرکز شامل مواد زائد تولید شده در طی فرآیند تولید و بازیافت (یعنی استفاده مجدد و بازیابی مواد و/یا انرژی) است. همچنین یک سری الزامات طراحی برای دوام محصول، قابلیت استفاده مجدد، قابلیت ارتقا و تعمیر، و برای بازیافت دستگاه هایی مانند نمایشگرهای الکترونیکی، وسایل تبرید تجاری، ماشین لباسشویی و جاروبرقی در حال توسعه است.

در حالی که استانداردها برای پوشش جنبه‌های مختلف اقتصاد دایره‌ای وجود دارند، ارزیابی انطباق ابزارهایی را برای نشان دادن رعایت این مشخصات ارائه می‌دهد و در نتیجه اعتماد و اطمینان را برای بازار فراهم می‌کند که بیش از هر زمان دیگری مورد نیاز است.

همچنین ببینید

مدیریت مراقبت های بهداشتی: ارائه کیفیت به صنعت سلامت

مدیران مراقبت‌های بهداشتی امروزه خود را در خط مقدم عرصه‌ای خواستار و متحول می‌بینند که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *